Cartografías Criminales. Entre narraciones. Dos asesinos. Dos profanaciones. Un paisaje del crimen.

0 Posted by - May 16, 2014 - Journal

GeometriaTriptica-VictorManuelCano-Web

From the understanding of crime as an architectural situation —there are bodies, space and precises relationships between them —a range of cartographies are proposed to try to prove the architectural character of crime. These cartographical narratives exist between imaginary and real events to broaden the complexity of the enquiry with a strange borgian filiation. Two literary crimes will be analyzed: Meursault in “L´etranger” and Raskolnikov in “Crime and punishment”; two profanations —to return things to the free use of men— which took place in Auschwitz-Birkenau concentration camp —Never profaned place—; and a crimescape description, that is, what a body may need to know in order to escape from it. The narration will be a constant displacement between the literary and the graphic. Both are essential. Both are necessary.

Desde el entendimiento del crimen como una situación arquitectónica —hay presencia de cuerpos, espacioy precisas relaciones entre ellos —se proponen una serie de cartografías que intentan demostrar lo arquitectónico del crimen. Estas narraciones cartográficas intercalan sucesos de lo imaginario y de lo real para ampliar la complejidad del estudio en una extraña filiación borgiana. Se analizarán dos crímenes literarios; el de Meursault en “El extranjero” y el de Raskolnikov en “Crimen y castigo”; dos profanaciones —restituir al libre uso de los hombres— que tuvieron lugar en el campo de concentración de Auschwitz-Birkenau —el Improfanable Absoluto—; y la descripción de un paisaje del crimen, esto es, lo que debía conocer el cuerpo en Birkenau para intentar escapar de él. La narración será un constante desplazamiento entre lo literario y lo gráfico. Ambos imprescindibles. Ambos necesarios.

No comments

Leave a reply