El ritual de la violencia en el escenario del poder-religión

0 Posted by - May 17, 2014 - Journal

Making use of theories by Walter Benjamin and René Girard which stress the central role of violence and ritual sacrifices in the origin and renovation of culture, we aim to explain how power gets inscribed in architecture, through a mechanism of symbolic representation based on a “technique of mnemonics” (Nietzsche) of violence. Across a series of anomalous examples and approaches, from the tombs in Piranesi or the punitive and moral character of classical orders, passing through the sacrificial dimension of the labyrinth and the Greek theater, to the public supplices in Ancien Régime and the auto de fe in baroque Spain, we show how power operates in the architectural scene. In essence what we are doing is to suggest, in the line of Aby Warburg, an alternative approach which would call into question the privilege of formalism in the official historiography and would enhance these anomalies leading to a shift of the dominant paradigm.

A partir de teorías de Walter Benjamin y René Girard que subrayan el papel central de la violencia y los sacrificios rituales en el origen y renovación de la cultura, pretendemos explicar de que manera se inscribe el poder en la arquitectura, a través de un mecanismo de representación simbólica basado en una “mnemotécnica” (Nietzsche) de la violencia. A través de una serie de ejemplos y enfoques anómalos, desde las tumbas en Piranesi o el carácter punitivo y moral de los órdenes clásicos, pasando por la dimensión sacrificial del laberinto y del teatro griego, hasta llegar a los suplicios públicos del Ancien Régime y los autos de fe de la España Barroca, mostramos cómo opera el poder en el escenario arquitectónico. En el fondo lo que estamos haciendo es sugerir, en la línea de Aby Warburg, un enfoque alternativo que pondría en cuestión el privilegio del formalismo en la historiografía oficial y revalorizaría dichas anomalías de cara a una revisión del paradigma dominante.

No comments

Leave a reply