ENTER THE VOID: Moral-Sublime and Mass Production of Social Claustrophobia

0 Posted by - May 16, 2014 - Journal

Brodsky-Utkin-Criminal-web
Artistic intuition at times unveils complex social dynamics in a brilliant way. Accordingly, this article tries to analyze the contemporary nomos machine and its architectural materialization not only through the work of philosophers such as Michel Foucault, Jacques Derrida and Giorgio Agamben, but also from the standpoint of artists such as Aleksander Brodsky and Ilya Utkin or Franz Kafka. By historicizing the work of these artists, the aim is to show how space may be attached to categories of signification and how, in so doing, it may simultaneously sever the nomos from the social and support this very severance by projecting a dreadful sublime feeling. In this line of analysis, the metamorphosis of panopticon-like enclosure spaces into new types of exception spaces can be significant: under the extreme conditions of such spaces, law and its architecture-machines, that were assumed to be protective, can become nothing but threats.

A veces, la intuición artística revelala compleja dinámica social de una manera brillante. De acuerdo con esta idea se pretende analizar la máquina contemporánea de producción del nomos y su materialización arquitectónica no sólo a través de filósofos como Michel Foucault, Jacques Derrida y Giorgio Agamben, sino también desde la posición de artistas como Aleksander Brodsky e Ilya Utkin o Franz Kafka. Al historizar las obras de estos artistas, el objetivo es mostrar cómo el espacio puede estar unido a categorías de significación y cómo, al hacerlo, puede simultáneamente desvincular el nomos de lo social y mantener esta ruptura mediante la proyección de un terrible sentimiento de lo sublime. En esta línea de análisis, la metamorfosis del panóptico como espacio de encierro en nuevas formas de espacios de excepción puede ser significativa: las condiciones extremas de estos espacios convierten la ley y sus máquinas-arquitectónicas, que se suponían hasta entonces protectoras, en una amenaza.

No comments

Leave a reply