The Judge-Less Trial of Architectural Things. Towards a Practice of Spatial Diplomacy.

2 Posted by - May 17, 2014 - Journal

Learning from the use of trials in three references from art, cinema and architecture, the paper proposes a judge-less trial as an architectural design mechanism that facilitates the production of space in contested environments. Transferring some concepts from the work of Bruno Latour, architecture is proposed as a form of translation and mediation between actors at war. The essay redefines the role of the architect as a translator that practices spatial diplomacy. The architect is portrayed as the designer that, addressing more actors than those typically empowered by capitalism, renegotiates disputes between humans and non humans to project new spatial compositions. The judge-less trial of the architectural things speculates on the possibility of a project of agency in architecture. Appropriating and deconstructing the trial of Maurice Barrès by DADA, the movie 12 Angry Men by Sydney Lumet and forensic architecture led by Eyal Weizman, the text is an attempt at providing a conceptual framework for architecture as a practice of spatial diplomacy.

A partir del uso de los juicios en tres referencias, del mundo del arte, del cine y de la arquitectura, se propone un juicio sin juez como mecanismo de proyecto para la producción del espacio en ámbitos disputados. Transfiriendo una serie de conceptos del trabajo de Bruno Latour se propone la arquitectura como forma de traducción y mediación entre actores en guerra. El ensayo redefine el papel del arquitecto como traductor que practica una diplomacia espacial. Se presenta al arquitecto como el diseñador que, atendiendo a más actores que los habitualmente validados por el capitalismo, renegocia los conflictos entre humanos y no-humanos para proyectar nuevas composiciones espaciales. Este juicio sin juez de las ‘cosas arquitectónicas’ especula sobre la posibilidad de un proyecto político en arquitectura. Apropián- dose y deconstruyendo el juicio de Maurice Barrès por DADA, la película 12 Hombres Sin Piedad de Sydney Lumet y la arquitectura forense de Eyal Weizman, el texto busca ofrecer un marco conceptual para la arquitectura entendida como práctica de diplomacia espacial.

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